Hälso-år?

Jag blev väldigt inspirerad av UnderbaraClaras som förra året bestämde sig för att ha ett hälso-år 2020. För egen del blev 2020 ett galet intensivt år och först nu i oktober kommer jag få känna att det lugnar sig (då har jag och barnen flyttat och tillslut landat i en 4:a – efter en långdragen försäljning och mellanlandning i en annan lägenhet).

Men jag vill satsa på min hälsa. Jag mår helt ok, men med min livsstil har det helt klart varit huvudet som jobbar mer än kroppen. Jag vill ju en dag ha en livsstil som innebär mycket vistelse i skog och mark och där är jag inte än, men jag kan ta stegen dit. Jag kommer att planera in mer träning, men förutom det är det några saker jag kommer öva på att sluta med.

Först är det ätbara saker: jag mår faktiskt dåligt av godis, snacks och till viss del glass. Jag upplever även att fika – hur hembakat det än är – kan påverka mig negativt. Gluten kan jag ju inte alls äta sen länge.

Sen är det beteenden, och det är fasen svårare att hitta. Men det handlar om att jag väldigt lätt ”får tiden att gå”. Jag kan dels sova väldigt länge på morgonen (jag är en nattuggla) men sen… sen kan jag lätt spendera 12 timmar inomhus och sen lägga mig igen. Jag läser böcker, spelar Sims och fixar hemma. Det här behöver jag hitta en lösning för. Jag är inte riktigt där än, men jag tror att det kommer bli bättre efter flytten. För nu har jag även varit väldigt ”rädd” för att jobba för mycket på min lediga tid – min kropp hade inte orkat träning ovanpå den stress som jobb+flytt+allmänt livspusslande redan la på mig. Men nu är vi snart igenom och då behöver jag göra av med energi mer än spara på den.

En idé/dröm jag har är att cykla till jobbet varje barnfri dag. Alternativt gå eller jogga. Det är ca 2 mil/dag. Och mina barndagar så gymmar jag innan jobbet (har gym bredvid deras skola).

Där nånstans hoppas jag landa, väl vi är i årets sista kvartal. Och att jag då äntligen ska få börja röra på kroppen igen, utan att det är för att jag springer och stressar runt! För precis som alla andra så vet jag att jag mår bättre av att röra mig – men jag vägrar klämma in det som ännu ett måste i en redan alldeles för stressig vardag. Det kommer även kräva av mig att på jobbet inte bli oumbärlig. Jag behöver hitta sätt så att min personal kan agera utan mig. Vi är inte helt hundra där än, men vi närmar oss!

Så med lite tur kan jag påbörja och småtesta ett hälsokvartal i okt-dec, och så kanske jag kan få ett hälsoår 2022? Vilken dröm!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *